“De Brusselse agglomeratie vormt de bron voor een flink stuk van onze nationale welvaart, en als Vlaanderen Brussel wil verkwanselen, dan zal dit een gigantische kostprijs hebben.”
Marc Hooghe, Hoogleraar KU Leuven in De Morgen
De heer Stabenow (Duitse Brusselaar en correspondent voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung) vindt het goed dat er een Brussels bewustzijn begint te komen, al is dat nog niet volwassen. Het risico bestaat dat iedereen hier in zijn hoekje blijft zitten. De integratie baart hem zorgen: Brussel is een stad met veel buitenlanders, en je hebt mensen die ofwel heel goed geïntegreerd zijn, ofwel helemaal niet. Nu, de stad heeft wel een traditie van omgaan met minstens twee culturen, dus denk ik wel dat het moet lukken. Brussel kan alleszins een voorbeeld zijn.
Ook in Brussel Kafkaiaanse toestanden
In 1989 ontstond het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De bedoelingen waren misschien goed, maar de structuur ervan is te ingewikkeld. Het beleid van de hoofdstad werd steeds minder doeltreffend. Het institutioneel statuut van Brussel moet fundamenteel gewijzigd worden: Brussel is zowel hoofdstad van België als van Europa. Er is zoals in elke grote stad, hoge werkloosheid vooral bij jongeren, een gevoel van onveiligheid, openbaar vervoer wordt onvoldoende uitgebouwd waardoor er mobiliteitsproblemen ontstaan. Brussel zit bovendien permanent in zware geldnood. Brussel slaagt er ook niet in om een hoogwaardig cultureel imago te ontwikkelen, wat men toch wel mag verwachten van de Europese hoofdstad. Zonder constructieve wil tot samenleven en zonder respect voor de basisregels van een harmonieuze coöperatie, kan geen enkele constructie overleven.
Brussels Bewustzijn
Laat de Brusselaars van Brussel een stad met zelfbewustzijn en uitstraling maken, die het waard is hoofdstad van Europa te zijn. Een beetje arrogantie mag hier wel, een beetje dromen ook.
Jules Gheude schrijft hierover; “Inderdaad heeft men in de loop der jaren een specifiek Brusselse mentaliteit zien ontstaan. In mijn recentste boek Waals Testament – Ongemakkelijke waarheden over de toekomst van België, herinner ik aan de enquête die Rudi Janssens (VUB) in 2013 deed, en die liet zien dat 4,6% van de Brusselaars bij Wallonië wensten aan de sluiten, en 4% bij Vlaanderen. Bijna 74% koos voor een autonoom statuut. Mijn besluit was dan ook: Feit is dat de grote meerderheid van de Brusselaars aan hun eigenheid hechten en niet van zins zijn die te verkwanselen. Het statuut van ‘stadstaat’ voor Brussel het meest geschikt zou zijn. Dit zou de Brusselaars toelaten hun eigenheid te bewaren. Alle inwoners zouden hun politieke rechten ten volle kunnen uitoefenen, zonder daarbij de minste voogdij te moeten aanvaarden. Wat betreft de heterogeniteit van Brussel: dat is net een grote troef als het onderdak wil blijven bieden aan de grote Europese en internationale instellingen. Er zijn zelfs economen die zonder aarzelen van een ‘financiële jackpot’ gewagen. Volkomen verschillend dus van het statuut van Washington DC.”
Brussel, voor Vlamingen een moeilijk lief
Veel Vlamingen reageren gefrustreerd als het over Brussel en de Vlaamse rand rond Brussel gaat. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de Vlaamse rand niet verfranst, is de ene kant van het verhaal. Hoe kunnen we meer invloed op het beleid in Brussel verkrijgen is de andere kant van het verhaal. Over hoe we die twee stellingen moeten bereiken is veel onenigheid, maar ook veel onduidelijkheid. Niemand spreekt zich hierover uit. Vlamingen kijken een beetje weg van het probleem (de redelijke Vlaming) of gaan in de verdediging (de fanatieke Vlaming).
Uitbreiding Brussel
Een stad groeit en dat moeten ze in Vlaanderen ook beseffen. De Vlamingen moeten voorstellen om een ruime Brusselse regio te creëren waardoor Brussel tenminste een kans krijgt om zijn taak als hoofdstad waar te maken. Brussel moet alle mogelijkheden krijgen om Europese hoofdstad te zijn. Brussel moet alle mogelijkheden krijgen om Europese hoofdstad te zijn.Daarvoor is een uitbreiding van Brussel nodig.
Omdat Brussel ook voor de Vlamingen een belangrijke metropool is, moeten de Vlamingen in een grootmoedige bui een voorstel doen aan de Brusselaars. De Vlamingen moeten voorstellen om een ruime Brusselse regio te creëren, waardoor Brussel tenminste een kans krijgt om zijn taak als hoofdstad waar te maken. Daarvoor is een uitbreiding van Brussel met de gemeenten van agglomeratie en banlieue nodig: uitgangspunt voor het bepalen van het nieuwe Brussel is de studie van 2001, De Belgische Stadsgewesten van Sarah Luyten en Etienne Van Hecke van het Instituut voor Sociale en Economische Geografie.
Brussels Hoofdstedelijk Gewest: Anderlecht, Oudergem, Sint-Agatha-Berchem, Brussel, Etterbeek, Evere, Vorst, Ganshoren, Elsene, Jette, Koekelberg, Sint-Jans- Molenbeek, Sint- Gillis, Sint-Joost-ten-Node, Schaarbeek, Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe
Brusselse Agglomeratie: Beersel, Eigenbrakel, Dilbeek, Drogenbos, Grimbergen, Halle, Kraainem, Linkebeek, Machelen, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Tervuren, Vilvoorde, Waterloo, Wemmel, Wezembeek-Oppem en Zaventem Brusselse Banlieue: Asse, Bevekom, Kasteelbrakel, Chaumont-Gistoux, Edingen, Gooik, Graven, Hoeilaart, Huldenberg, Itter, Kampenhout, Kortenberg, Terhulpen, Lasne, Lennik, Meise, Merchtem, Overijse, Ottignies-Louvain-la-Neuve, Pepingen, Rixensart, Opzullik, Steenokkerzeel, Ternat, Tubeke en Waver
Het totaal aantal inwoners van deze belangrijke provincie is 1.998.854. Een bindend referendum in al deze gemeenten moet peilen naar de bereidheid van de inwoners tot het vormen van een grote regio met eigen bevoegdheden. En uiteraard is een meerderheid voor de totaliteit, niet per gemeente, nodig.
De uitbreiding ligt heel gevoelig bij de Vlamingen, maar ze zullen een keuze moeten maken: een toegeving doen om een duidelijke situatie te creëren is in iedereen zijn voordeel. Dus Vlaamse partijen, kom op met dat voorstel. Steek uw nek eens uit en denk niet klein maar groot. Met een doorzichtig en duidelijk goed gestructureerd systeem heeft iedereen voordelen.
Tweetalig Onderwijs
In ruil voor deze uitbreiding moet Brussel zich ertoe verbinden om tweetalig onderwijs aan te bieden (1/3 van de vakken in het Nederlands, 1/3 in het Frans en de rest is een keuze van de school). Als de Franstalige Brusselaars dit een onredelijke eis zouden vinden, dan hebben zij niet de juiste intenties met Brussel waardoor het overleven van België zelfs in gevaar wordt gebracht. Brussel is de hoofdstad van een tweetalig land, een meertalig Europa en moet zich zo ook gedragen.
Eigenlijk is dit een situatie waarbij iedereen wint: Brussel wordt groter en krijgt hierdoor de mogelijkheid tot een echt beleid van deze belangrijke regio. Het aantal Vlamingen in Brussel neemt toe. Wallonië krijgt eindelijk aansluiting tot Brussel. Om een goed beleid mogelijk te maken moet Brussel een provincie worden met alle verantwoordelijkheden die daar bij horen.
Bevoegdheden
Brussel moet onafhankelijk van Vlaanderen of Wallonië een eigen beleid kunnen voeren en moet daar ook de bevoegdheden voor krijgen. Er mogen maar 2 niveaus blijven bestaan: gemeente en provincie. Alle andere uitvindingen moeten afgeschaft worden. De Fédération Wallonie-Bruxelles moet beëindigd worden evenals de Waalse Gewestraad.
Faciliteiten
Als Brussel een grote agglomeratie is met eigen bevoegdheden (die van een provincie), is er geen nood meer aan faciliteiten. De hele regio wordt tweetalig gebied. Tegelijkertijd moeten alle verdere faciliteiten ook buiten de Brusselse regio afgeschaft worden. Het moet duidelijk worden dat wie in Vlaanderen woont, ook Vlaanderen moet respecteren. Wie in Wallonië woont moet Wallonië respecteren. Wie in Brussel woont moet respect hebben voor alle taalgroepen (27 talen binnen Europa) gezien haar Europese status. Laat ons een duidelijke situatie creëren voor iedereen.